تاریخچه Elsevier

نام شرکت Elsevier در سال ۱۵۸۰، زمانی که لوئیس الزویر شروع به فروختن کتاب به دانشجویان کرد مطرح شد. Elsevier یکی از اولین ناشرانی است که به چاپ مجلات علمی و شرح وقایع علمی پرداخته است. شعبه اصلی Elsevier Science در آمستردام هلند است. شرکت Elsevier یک ناشرچند رسانه ای پیشرو می باشد که محصولات و خدمات علمی، فنی پزشکی را در سراسر دنیا منتشر می کند. از جمله این خدمات می توان به پایگاه ساینس دایرکت اشاره کرد.

در آرم الزویر که یکی از معروفترین تصاویر دنیا شده است، پیرمردی مشاهده می‌شود که در حال چیدن انگور از یک تاک است که این تاک به دور یک درخت نارون پیچیده است. در بخش دیگر تصویر نوشته‌ای مشاهده می‌شود که به معنی “تنها نه” است. در تاریخچه رسمی الزویر آمده است که این تصویر نشانگر رابطه ناشر و محقق است. درخت نارون نماد ناشر است که باید یک حمایت مستحکم برای تاک که نماد محقق است ایجاد کند تا میوه تولید شود.

 این ناشر در سال های بعد از آغاز فعالیت رسمی خود، گسترش بسیار زیادی داشته است که از جمله آن می توان به ساینس دایرکت و Scopus اشاره کرد.

 

ساینس دایرکت

ساینس دایرکت سرویس اطلاعات الکترونیکی برای دسترسی به مجلات تمام متن علمی از انتشارات Elsevier است. پایگاه ساینس دایرکت در بر گیرنده موارد زیر است:

  • بیش از یک چهارم اطلاعات علمی دنیا در زمینه فنی مهندسی و پزشکی بصورت آنلاین
  • بیش از ۳۷۰۰ مجله علمی داوری شده
  • بیش از ۲۵۰۰۰ کتاب
  • بیش از ۱۳ میلیون مقاله تمام متن
  • دسترسی به اطلاعات مقالات مربوط به شماره های قدیمی مجلات از جلد اول
  • دسترسی به اطلاعات مقالات در حال چاپ
  • امکان دسترسی به میزان استنادات مقالات از طریق اتصال به بانک Scopus

در پایگاه اطلاعاتی ساینس دایرکت، موضوعات به چهار دسته اصلی شامل Physical Sciences and Engineering، Life Sciences، Health Sciences  و Social Sciences and Humanities تقسیم شده اند. پوشش موضوعی آن عبارتند از:

کشاورزی و علوم زیستی، هنرها و علوم انسانی، بیوشیمی، ژنتیک وزیست شناسی مولکولی، تجارت، مدیریت و حسابداری، مهندسی شیمی، شیمی، علوم تصمیم گیری، زمین و علوم سیاره ای، اقتصاد، اقتصاد سنجی و مالی، مهندسی، محیط زیست، ایمنی شناسی و میکروبیولوژی، علوم مواد، ریاضیات، پزشکی و دندانپزشکی، علوم اعصاب، پرستاری، فارماکولوژی، سم شناسی و علوم دارویی، فیزیک و ستاره شناسی، روانشناسی، علوم اجتماعی، دامپزشکی و علوم دامی.

چگونه به ساینس دایرکت دسترسی پیدا کنیم؟

سامانه دانلود مقاله و کتاب نوین لیب امکان دسترسی به بیش از ۹۹ درصد کل محتوای ساینس دایرکت را فراهم کرده است. برای دسترسی به مقالات و کتابهای  این پایگاه، راهنمای دانلود مقاله و کتاب  را مطالعه کنید. علاوه بر این، برای دسترسی مستقیم به پایگاه

 

شیوه های جستجو

  • جستجوی سریع (Quick search)
  • جستجوی پیشرفته (Advanced search)
  • جستجوی تخصصی (Expert search)

جستجوی سریع (Quick search) :

در صفحه اول این پایگاه امکان جستجوی سریع فراهم شده است. در این روش سه فیلد جستجوی All fields (کلید واژه)،  Authors (نام نویسنده)، Journal or book title (عنوان نشریه یا کتاب) وجود دارد. می توانید جستجوی خود را به Volume (جلد)، Issue (شماره)، و Page (صفحه) نیز محدود کنید. برای جستجو بر روی کلید   کلیک کنید.

 

 جستجوی پیشرفته (Advanced search) :

با انتخاب گزینه Advanced Search وارد صفحه جستجو پیشرفته شوید. در این صفحه می توان یکی از گزینه های All, Journals, Books, Reference works را انتخاب و بترتیب در کل محتوا، مجلات، کتاب ها و آثار مرجع جستجوی خود را انجام داد. با انتخاب هر گزینه امکانات جستجو و فیلد های جستجو متفاوت است. جستجوی پیشرفته امکان جستجوی دقیق تری را فراهم و نتایج کاذب را به حداقل می رساند.

در قسمت Search می توان با استفاده از فیلد های مختلف از قبیل  Authors, Journal Name ,Title, Abstract جستجوی خود را در عنوان، چکیده، نام مجله و غیره محدود کرد.

در قسمت Refine your search با انتخاب گزینه Journals، امکان جستجو در مجموعه مجلات الزویر و با انتخاب گزینه Books امکان جستجو در کتب این ناشر فراهم میشود.

با انتخاب گروه موضوعات علمی (Subject) جستجوی خود را محدود نمایید. اگر تمایل به جستجو در بیش از یک موضوع دارید با استفاده از کلیدهای Ctrl+click چند موضوع را با هم انتخاب نمایید. علاوه بر این، امکان محدود نمودن جستجو از لحاظ دوره زمانی میسر میباشد. در حالت معمول تاریخ جستجو از سال ۲۰۰۵ تاکنون
تنظیم شده است که میتوان این تاریخ را به دلخواه تغییر داد.

با انتخاب گزینه Journals، امکان جستجو در مجلات ساینس دایرکت فراهم میشود. علاوه بر امکاناتی که برای محدود کردن زمینه موضوعی و محدوده سالی وجود دارد، میتوان نوع مقاله را مشخص کرد: اعم از اینکه یک مقاله review جستجو شود یا یک مقاله discussion و … .

با انتخاب گزینه Books، امکان جستجو در کتابهای الزویر فراهم میشود. در این قسمت نیز مانند بالا، امکاناتی برای محدود کردن زمینه موضوعی و محدوده سالی کتاب ها وجود دارد.

جستجوی تخصصی (Expert search) :

در جستجوی تخصصی، امکان فرمول بندیهای خاص و ترکیبی مانند استفاده از پرانتز برای راهبردهای جستجوی متفاوت و ترکیب منطقی آنها با عملگرهای بولی مد نظر است. همچنین امکان جستجوی تخصصی مجزا در مجلات و کتاب ها نیز وجود دارد.

عملگرهای جستجوی تخصصی:

And : برای ترکیب دو مفهوم است و در صورتی که بین دو کلید واژه در عبارت جستجو قرار گیرد، رکوردهایی رابازیابی میکند که هر دو کلید واژه را با هم داشته باشد.
Or : جهت ترکیب کلید واژه های مشابه به کار می رود و رکوردهایی را بازیابی می کند که یک یا هر دو کلید واژه را در خود داشته باشد .
And Not : برای جدا کردن و کنار گذشتن یک کلید واژه به کار می رود و هرگاه بین دو کلید واژه به کار رود، رکوردهایی را بازیابی می نماید که کلید واژه اول را شامل و کلید واژه دوم را نداشته باشد.
* : این کاراکتر در کلید واژه مورد جستجو، جایگزین یک یا چند حرف می شود و کلید واژه را با املای گوناگون آنها بازیابی میکند. به عنوان مثال M*n کلمات Man و Men را بازیابی میکند.
! : با اضافه کردن این کاراکتر به پایان کلید واژه یا کلید واژه ها، کلیه کلماتی که از لحاظ املایی ریشه یکسانی با کلید واژه مربوطه دارند بازیابی می شوند. مثال: با جستجوی کلید واژه ی !Behav کلمات behavioural ,behaviour نیز بازیابی میشوند.
( ) : در مواردی که از چند عملگر همزمان برای جستجو استفاده می شود و یا مقدم و موخر بودن این عملگرها برای نتیجه جستجویتان اهمیت داشته باشد استفاده میشود.
” “ : زمانی که بخواهید یک عبارت دقیقاً جستجو شود از این عملگر استفاده مینمائید.
به عنوان مثال “VLSI Mulriplier”.

 نگاهی به صفحه نتایج جستجو

در صفحه نتایج، لیست رکوردهای بازیابی شده اعم از مقاله یا کتاب مشاهده میشود. اگر رکورد بازیابی شده یک مقاله باشد عنوان مقاله، نویسنده، منبع آن و لینکهای Abstract و PDF قابل مشاهده است و چنانچه رکورد بازیابی شده کتاب یا بخشی از کتاب باشد عنوان کتاب، نویسنده و سال انتشار آن مشاهده میگردد.

با استفاده از گزینه های سمت چپ صفحه در قسمت Refine Filters، امکان محدود کردن نتایج جستجو بر اساس محدوده سالی، نوع مدرک و … وجود دارد.

در بالای صفحه نتایج، کادری وجود دارد که گزینه های مهم آن به صورت مختصر بیان میشود:

گزینه Export: با انتخاب این گزینه، اطلاعات رکوردهای انتخابی مورد نظر خود را مدیریت و آنها را در محیطی مثل Endnote ،Word و … ذخیره نمایید.

گزینه Relevance: اجازه مرتب کردن نتایج بر اساس میزان ارتباط (Relevance) و یا تاریخ (Date) را میدهد. با انتخاب گزینه Date، نتایج بر اساس جدیدترین مقالات مرتب خواهد شد.